شرایط دعا در آیه 77 سوره فرقان درمورد خواص و فواید دعا کردن

در این پست از سایت ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب malakootiha.com شرایط دعا در آیه 77 سوره فرقان درمورد خواص و فواید دعا کردن را قرار دادیم . خداوند در آیه 77 سوره مبارکه فرقان می فرماید که اگر بندگان من دعا نکنند خداوند هیچ اعتنا و توجهی به آنها نخواهد کرد . سایت ملکوتی ها …

,آیه 77 سوره فرقان,ترجمه آیه 77 سوره فرقان,آیه ی 77 سوره فرقان,تفسير اية 77 سورة الفرقان,معنی آیه 77 سوره فرقان,تفسیر المیزان آیه 77 سوره فرقان,تفسیر آیه 77 سوره ی فرقان,تفسير آية 77 سورة الفرقان,اية 77 من سورة الفرقان,تفسیر ایه 77 سوره فرقان,سورة الفرقان تفسير ايه 77,تفسير الاية 77 سورة الفرقان,تفسير اية 77 من سورة الفرقان,تفسير الآية 77 من سورة الفرقان,تفسير الآية رقم 77 من سورة الفرقان,تفسير سورة الفرقان من اية 63-77,تفسير الميسر الاية 77 من سورة الفرقان,تفسیر آیه 77 سوره فرقان,الآية 77 من سورة الفرقان,اعراب ايه 77 من سوره الفرقان,إعراب الآية 77 من سورة الفرقان,تفسير الآية 77 سورة الفرقان

شرایط دعا در آیه 77 سوره فرقان درمورد خواص و فواید دعا کردن

فواید دعا کردن در ایه 77 سوره فرقان,خواص و فواید دعا کردن,آداب و شرایط دعا کردن,معنی و ترجمه ایه 77 سوره فرقان

شرایط دعا در آیه 77 سوره فرقان درمورد خواص و فواید دعا کردن

دعا کردن یکی از بهترین اعمالی است که هم خداوند در قرآن کریم و هم پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) سفارش بسیار نموده‌اند

خداوند در آیه ۱۸۰ سوره مبارکه اعراف راجع به دعا کردن می‌فرماید:

«وَ لِلَّهِ الأسمَاءُ الحُسنَی فَادعُوهُ بِهَا….»

برای خداوند نام‌های نیک است پس او را به‌وسیله آنها بخوانید و دعا کنید

و نیز در آیه ۷۷ سوره فرقان می‌فرماید:

«قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزَامًا»

ای رسول من بگو اگر به سوی خدا متوجه نشوید و دعا نکنید پروردگارم به شما اعتنا نخواهد کرد.

دعا کردن خود شیوه‌ای دارد و استجابت آن نیز شرایط خاصی را می‌طلبد که خداوند و ائمه معصومین(ع) در موارد متعدد به این شیوه و شرایط اشاره نموده‌اند

خداوند در بیان یکی از شرایط استجابت دعا می‌فرماید:

«خداوند اجابت می‌کند، به شرطی که فقط خدا را بخوانند»

امام صادق(ع) نیز در بیان همین مطلب می‌فرمایند:

خداوند عزوجل خوشش نمی‌آید که بندگانش از همدیگر خواهش و درخواست کنند و همین مطلب را درباره خودش دوست دارد، چون خداوند عزوجل خوشش می‌آید که از او سؤال و درخواست کنند و نعمت‌های خداوند را از او بخواهند.

بیان شرایط استجابت دعا :

خشوع و خضوع در دعا، از ته دل و با همه وجود دعا کردن، همراه کردن آن با ذکر صلوات از این شرایط است، چرا که صلوات یکی از دعاهای مستجاب است بنابراین خداوند حیا دارد که دعایی را که با صلوات آغاز و خاتمه یابد را اجابت نکند و بدین جهت تمامی ادعیه‌ای که در صحیفه سجادیه وارد شده سرشار از ذکر صلوات است اما لازم به ذکر است که در بین این ادعیه تنها دعای پدر و مادر برای فرزند از آن جا که خود مستجاب است با صلوات همراه نشده است.

درباره تأثیر زمان و مکان دعا :

همان‌گونه که زمان و مکان بر روی رشد گیاهان تأثیر دارد و در زمانی خاص در زمین برخی از مناطق رشد آنها بیشتر می‌شود روح انسان از گل لطیف‌تر است در زمان‌های خاص مانند وقت سحر به ویژه سحر شب جمعه و در شب‌های قدر و در اماکن ویژه مانند مساجد و حرم ائمه معصومین(ع) رشد بیشتری می‌کند و بهتر می‌تواند با خداوند ارتباط برقرار کند و در این حالت برای دعا کردن آماده‌تر است.

امام هادی(ع) می‌فرمایند:

اگر حاجتی داشتید به شهر طوس رفته غسل زیارت کرده و به زیارت برو، پس از آن دو رکعت نماز در بالای سر حضرت بخوان و در دعای دست حاجت را بخواه حاجتت مستجاب است مگر دعا برای گناه یا قطع رحم باشد، این حدیث شریف اول قرین اجابت بودن این روش و در مرحله دوم استثنا برای اجابت کردن را بیان می‌کند.

یکی از شرایط پذیرش دعا ولایت‌پذیری است به‌طوری‌که خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: اگر ۷۰ بار برای منافقین دعا کنید دعایت مستجاب نمی‌شود و به همین سبب استغفار حضرت ابراهیم(ع) برای عمویش مستجاب نشد.

یکی از نکات مهم این است که عمدتاً افراد دعا را به مثابه دارو می‌دانند در حالی که نگاه معصومین به دعا نگاه دعاگونه است نه دارو و روح مانند جسم نیاز به غذای دائم دارد و اگر غذای روح به آن نرسد روح ضعیف و یا دچار مرگ قلبی و روحی می‌شود و بدین جهت است که برای هر روز از هفته و زمان از روز دعایی خاص وارد شده است.

هرگاه انسان از دعا غافل شود خداوند از سر لطف مصائبی را بر فرد وارد می‌کند تا سراغ دعا رفته و روح و قلب خود را از نابودی نجات دهد اما اگر خودمان همیشه متوجه دعا باشیم مصائب بر ما وارد نمی‌شود و مصائب دنیوی از قبیل مریضی و سایر مشکلات مادی است.

دعا قضا و قدر الهی را تغییر می‌دهد همانند دعا در شب قدر البته در بقیه ایام هم می‌شود امواج بلاها را با دعا رفع می‌کنیم به همین سبب در روایات وارد شده است: «فَادعُوا أموَاجَ البَلَاء بِالدُّعَا»

امام رضا(ع) می‌فرمایند: دعا از نیزه کارگر‌تر است و دعا برمی‌گرداند قضا را هرچند از آسمان نازل شده و محکم شده باشد و دعا کلید همه رحمت‌ها است.

گاه دعا به دلیل مصلحتی مستجاب نمی‌شود اما بنده نباید ناامید شود و باید برای خویش اصرار ورزد چرا که دعا روح را رشد می‌دهد و ظرفیت را بالا می‌برد و چه بسا بعد از آن که ظرفیت بالا رفت دعا مستجاب شود.

با توجه به دعاهایی که از انبیاء سایر ادیان الهی در قرآن آمده است می‌توان به جایگاه دعا در آن ادیان نیز پی‌برد همانند دعای حضرت عیسی و زکریا که در قرآن ذکر شده است.

برگرفته از سایت دعا 786

بازنشر : سایت ملکوتی ها بزرگترین سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب و فال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *