قمر در عقرب یعنی چه و محاسبه قمر در عقرب و احکام قمر در عقرب

در این پست از سایت ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب malakootiha.com قمر در عقرب یعنی چه و محاسبه قمر در عقرب و احکام قمر در عقرب را قرار دادیم . قمر در عقرب یک نوع پدیدخ نحومی است که در آن ماه در برج عقرب قرار می گیرد . برای محاسبه ایام قمر در عقرب از تثویم نجومی استفاده می شود . برای آشنایی بیشتر با احکام شرعی قمر در عقرب و طریقه محاسبه قمر در عقرب به ادامه مطلب سایت ملکوتی ها مراجعه کنید …

معنای قمر در عقرب یعنی چه,معنی کلمه قمر در عقرب,معنی روزهای قمر در عقرب,معنی واژه قمر در عقرب,معنی جمله قمر در عقرب,معنی ضرب المثل قمر در عقرب
قمر در عقرب یعنی چه و محاسبه قمر در عقرب و احکام قمر در عقرب

پدیده قمر در عقرب چیست,معنی و مفهوم قمر در عقرب,آشنایی با قمر در عقرب,روش و نحوه محاسبه قمر در عقرب,تقویم نجومی قمر در عقرب,احکام و حکم شرعی قمر در عقرب

قمر در عقرب یعنی چه و محاسبه قمر در عقرب و احکام قمر در عقرب

قمر در عقرب چیست :

قمر در عقرب پدیدهٔ نجومی عبور کره ماه از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) یا از امتداد برج فلکی عقرب است که هر ماه قمری یک بار رخ می‌دهد و معمولاً دو تا سه روز طول می‌کشد.

در ستاره‌بینی از قدیم آمیخته به بعضی باورهای دینی، پدیدهٔ قمر در عقرب نشان از واقعه‌ای شوم (نحس) دانسته می‌شده‌است.

از نظر دینی در متون اسلامی هنگام قمر در عقرب باید از انجام کارهای اساسی مانند ازدواج و بنای خانه و مسافرت پرهیز کرد یا در قبال آن صدقه پرداخت.

توضیح نجومی :

در هر ماه قمری، قمر زمین یک دور کامل به دور آن می‌گردد و به همین خاطر، یک بار از برج عقرب گذر می‌کند.

با این حال، این زمان همیشه با چشم‌های غیر مسلح قابل رویت نیست. در ماه‌هایی نظیر آبان، آذر و دی، به خاطر این که خورشید در برج عقرب قرار دارد، عبور ماه از آن در روز اتفاق می‌افتد که به علت روشنایی خورشید، تنها ماه دیده خواهد شد.

در مقابل، در ماه‌هایی نظیر خرداد و تیر، ماه در شب از صورت فلکی عقرب عبور می‌کند و در چنین شب‌هایی، از زمان غروب آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد می‌توان هم ماه و هم صورت فلکی عقرب را رویت کرد.

در بعضی موارد پدیدهٔ قمر در عقرب با گذر ماه از برابر ستاره قلب‌العقرب همراه است که این اتفاق تقریباً هر سال یک بار رخ می‌دهد و در همهٔ جهان قابل مشاهده‌است اما ناظر در هر نقطه‌ای از زمین با اختلاف درجه و ساعت این واقعه را مشاهده می‌کند.

صورت فلکی عقرب به دلیل حضور ستارهٔ سرخ قلب‌العقرب در آن، در افکار پیشینیان خوش‌یمن نبوده و پدیدهٔ قمر در عقرب در باور تاریخی واقعه‌ای شوم محسوب می‌شده‌است.

به همین خاطر، پیشینیان در زمان عبور ماه از میان این صورت فلکی معمولاً از انجام کارهای مهم و اثرگذار پرهیز می‌کردند.

در مقابل، عبور سالانهٔ خورشید از صورت فلکی اسد (که در ماه مرداد رخ می‌دهد) نیک و خوش‌یمن دانسته می‌شد.

پدیدهٔ نجومی قمر در عقرب در سنگ‌نوشته‌ها و حجاری‌های باستانی به نمایش درآمده است.

شاعران و دانشمندان ایرانی مانند ابوریحان بیرونی، رازی و شرف‌الدین مسعودی به این واقعهٔ نجومی در آثار خود اشاره کرده‌اند.

روش محاسبه روزهای قمر در عقرب

منازل ماه (خانه‌ها) در برج‌های دوازده‌گانه (حمل، ثور، جوزا – سرطان، اسد، سنبله – میزان، عقرب، قوس – جدی، دلو و حوت) قرار دارند و تقسیم‌بندی مسیر یکدور گردش کره ماه بر دائرةالبروج می‌باشد.

ماه در هر ماه قمری دو یا سه روز پشت سر هم در برج عقرب قرار می‌گیرد.

عقرب برج هشتم از دایره البروج است که خورشید سالی یکبار (آبان ماه) وارد آن می‌شود؛ ولی ماه هر ۲۷ روز یکبار از آن می‌گذرد و به مدت حدود ۲ روز در آن قرار دارد.

طبق روایات نقل شده :

برخی امور از قبیل مسافرت و ازدواج در هنگام قمر در عقرب مکروه می‌باشد اما این مسئله از لحاظ تجربی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌است.

برای محاسبه زمان قمر در عقرب می‌توانید از فرمولی که در کتاب نجوم مقدماتی آورده شده‌استفاده کنید:

مثال :

فرض کنید امروز ۲ مهر مصادف با ۱۵ شوال است.

۱-روزها را یک واحد اضافه کنید (روز شمسی برابر ۳ و روز قمری برابر ۱۶)

۲-روز قمری را در عدد ۱۲٫۲ ضرب کنید و حاصل را با روز شمسی جمع کنید.

۳-حاصل جمع را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید.

۴-حاصل تقسیم را با عدد برج شمسی (مهر=۷) جمع کنید.

۵-اگر عدد بدست آمده بیشتر از ۱۲ باشد منهای ۱۲ کنید.

عددی که نهایتاً بدست می‌آید تعیین‌کننده موضع ماه در برج‌های دوازده‌گانه است.

اگر این عدد برابر ۸ باشد نشان دهنده زمان قمر در عقرب است.

از نظر نجومی قمر (ماه) اکنون تقریباً در برج جدی یا برج همجوار آن قرار دارد.

قَمَر در عقرب قرار گرفتن کره ماه در برج عقرب یا در مقابل صورت فلکیِ آن است.

فقها در معنای قمر در عقرب اختلاف نظر دارند.

از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، قرار گرفتن ماه در برج عقرب است نه صورت و منازل منسوب به آن؛ صاحب عروه شامل هر دو دانسته است.

علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی، بر آن است که به لحاظ عقل، چنین چیزی قابل اثبات یا انکار نیست؛ هر چند اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی پذیرفتنی است.

به عقیده وی روایت امام صادق(ع) یا حمل بر تقیه می‌شود یا منظور زمینه‌ساز بودن اوضاع و احوال ستارگان (نه علت) درباره حوادث خاص زمینی است.

عبدالله جوادی آملی، قمر در عقرب را تأثیرگذار در حوادث زندگی بشر شمرده است.

فقیهان شیعه، اجرای صیغه ازدواج و سفر کردن در هنگام قمر در عقرب را با اتکا به روایتی از امام صادق(ع) مکروه شمرده‌اند اما این حکم را شامل مراسم جشن ازدواج نمی‌دانند.

محقق کرکی، از فقیهان بزرگ شیعه در دوره صفویه، حتی سفر حج را در این هنگام مکروه دانسته است.

قمر در عقرب،‌ به وضعیتی اشاره دارد که کره ماه در برج عقرب یا مقابل صورت فلکی عقرب قرار گیرد.

عقرب یکی از برج‌های دوازده‌گانه آسمان است که در منطقة البُروج قرار دارد.

منطقة البروج نیز نواری است که خورشید، ماه و سیارات از زاویه دید ناظر زمینی از آن عبور می‌کنند و دایره میانی آن سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است.

قمر در عقرب، قرار گرفتن ماه در صورت فلکی عقرب است.

کره ماه در طول یک ماه قمری یک بار به طور کامل به دور زمین می‌چرخد که این دور کامل، به دوازده قسمت تقسیم شده و برج‌هایی نیز برای هر یک از آنها انتخاب شده است که اولین آنها برج حَمَل و آخرین آنها برج حوت است.

هنگامی که کره ماه در چرخش خود به دور زمین به برج عقرب می‌رسد، قمر وارد عقرب می‌شود و هنگامی که از برج عقرب خارج می‌شود، گفته می‌شود قمر از عقرب خارج شد.

ورود و خروج کره ماه در برج عقرب، دو روز و نیم طول می‌کشد و این حالت در هر ماه قمری یک بار رخ می‌دهد.

قمر در عقرب در فقه

از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، برج عقرب است، نه صورت و منازل منسوب به آن.

چنانکه حسن حسن‌زاده آملی، فیلسوف شیعه اهل ایران، گزارش کرده است، فقیهان در معنای قمر در عقرب که در روایت منقول از امام صادق(ع) آمده است اختلاف‌نظر دارند

از نظر شهید ثانی در شرح لمعه، و فاضل هندی در کشف اللثام، مراد از قمر در عقرب، معنای اصطلاحی و تخصصی آن نزد منجمان است که ماه باید به صورت دقیق در برج عقرب قرار گیرد

اما از دیدگاه صاحب جواهر مقصود معنای عرفی آن است؛ یعنی قرار گرفتن ماه در مقابل صورت فلکی عقرب به گونه‌ای که مردم آن را با چشم عادی مشاهده کنند.

از سوی دیگر، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، در کتاب عروة الوثقی، روایت مذکور را شامل هر دو معنا می‌داند؛ یعنی هم معنای تخصصی، دقیق و علمی آن، و هم آنچه با چشم قابل دیدن است.

حسن‌زاده آملی نظر سید محمدکاظم یزدی را در راستای احتیاط دانست و در کتاب هزار و یک کلمه گفته است که مراد از قمر در عقرب در کتب فقهی، معنای متعارف نزد اهل نجوم و هیئت است و فقط صاحب عروه آن را به صورت مطلق (تخصصی و عرفی) معنا کرده است

در لغت‌نامه دهخدا آمده است که قمر در عقرب، یعنی اینکه ماه در برج عقرب قرار گیرد که آن را نحس می‌پندارند و از انجام کارها خودداری می‌کنند.

همچنین قمر در عقرب را کنایه از نابسامانی اوضاع و احوال دانسته‌اند.

از جمله احادیثی که چنین باورهایی را تأیید می‌کند، حدیثی از امام صادق(ع) است که بر اساس آن، کسی که در هنگام قمر در عقرب مسافرت یا ازدواج کند، خیر و خوشی نخواهد دید.

علامه طباطبایی معتقد است:

از لحاظ عقل، دلیلی بر اثبات یا انکار بدیُمن یا خوش‌یمن بودن روز یا زمان خاصی در دست نیست، و روایات در این باره هم گرچه فراوان است، اما بیشتر آنها به دلیل مرسل بودن یا مرفوع بودن، ضعیف هستند.

از نظر وی خود روز یا زمان نمی‌تواند وصف بدیمن یا خوش‌یمن داشته باشد، و روایاتی که دلالت بر چنین مطلبی داشته باشند حمل بر تقیه می‌شوند یا کنار گذاشته می‌شوند.

علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی نیز بر آن است که چنین امری به‌لحاظ عقلی قابل اثبات یا انکار نیست؛ البته وی اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی را انکار نکرده و آن را مخالف ضروریات دینی نیز ندانسته است.

به گفته او روایت منقول از امام صادق(ع) و امثال آن ممکن است حمل بر تقیه شود و ممکن است مراد این باشد که اوضاع و احوال ستارگان زمینه‌ساز (نه علت) حوادث خاصی در زمین هستند.

از نظر عبدالله جوادی آملی، مفسر و فیلسوف شیعه نیز نحس بودن ذاتی روز یا زمانی خاص صحیح نیست، اما منع روایات از عقد ازدواج یا مسافرت هنگام قمر در عقرب برحق است؛ زیرا حوادث جهان می‌تواند در زندگی انسان مؤثر باشد.

احکام شرعی قمر در عقرب :

برای قمر در عقرب احکامی در فقه شیعه بیان شده است؛ از جمله:

فقیهان شیعه با استناد به روایت امام صادق(ع)، ازدواج هنگام قمر در عقرب را مکروه شمرده‌اند.

گفته شده مراد از تزویج در روایت، عقد ازدواج است و شامل مراسم جشن ازدواج نمی‌شود.

علامه مجلسی در کتاب حلیة المتقین، آمیزش در زمان قمر در عقرب را مکروه شمرده است.
مسافرت در هنگام قمر در عقرب کراهت دارد؛ دلیل این حکم نیز روایت امام صادق(ع) دانسته شده است.

محقق کرکی، از فقیهان بزرگ شیعه در دوره صفویه، حتی سفر حج را در هنگام قمر در عقرب مکروه دانسته است.

حجامت در روز چهارشنبه در صورتی که ماه در برج عقرب باشد، مکروه شمرده شده است.

در سایت جامع المسائل، وابسته به دفتر آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه آمده است، برای از بین بردن اثر شوم قمر در عقرب می‌توان از دعا و صدقه بهره برد.

برای تشخیص زمان قمر در عقرب، تقویم‌های نجومی مورد اعتماد دانسته شده‌اند

برگرفته از دعا سایت

بازنشر : سایت ملکوتی ها بزرگترین سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب و فال

بیشتر بخوانید  تقویم روزهای قمر در عقرب سال 1401,جدول ایام قمر در عقرب سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *