خواص نوشتن و همراه داشتن دعای وان یکاد برای دفع چشم زخم

در این پست از سایت ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب malakootiha.com خواص نوشتن و همراه داشتن دعای وان یکاد برای دفع چشم زخم را قرار دادیم . آیه و ان یکاد به آیه چشم زخم معروف است . نوشتن و همراه داشتن آیه و ان یکاد خواص و فضیلت فراوانی دارد . از جمله خواص و برکات مهم همراه داشتن آیه و ان یکاد برای دفع چشم زخم و چشم نظر می باشد . سایت ملکوتی ها …

خواص نوشتن و همراه داشتن دعای وان یکاد برای دفع چشم زخم

نوشتن آیه و ان یکاد,خواص آیه و ان یکاد,نوشتن آیه و ان یکاد برای دفع چشم زخم,همراه داشتن آیه و ان یکاد,دعای و ان یکاد برای دفع چشم زخم

خواص نوشتن و همراه داشتن دعای وان یکاد برای دفع چشم زخم

آیا به همراه داشتن (و ان یکاد…) برای جلوگیری از چشم بد موثر است؟

رسول اکرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار میدهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26).

کنایه از این که شتر در اثر چشم‏زخم مریض میشود و صاحبش از ترس تلف شدنش او را ذبح میکند.از رسول گرامی اسلام روایت شده که آن حضرت روزی از قبرستان بقیع میگذشت. در آن‏جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم‏زخم در این جا آرمیده‏اند»، (تفسیر منهج‏الصادقین، ج 9، ص 391).

درمان این مشکل:

الف) یاد کردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد ضرری به برادر مؤمنش نمیرسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25).
ب ) گفتن «تبارک اللّه‏ احسن الخالقین؛ امام صادق(ع) فرمود: «کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم‏زخم حق است»، (همان، ص 26).
ج ) گفتن «امنتُ باللّه‏ و صلی اللّه‏ علی محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشم‏زخمی خنثی میگردد.
د ) قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن، (همان، ج 92).
ه ) نوشتن سوره‏های «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة‏الکرسی» در ورقه‏ای و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25).
و ) قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلی العظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26).
اما نکته ای که قابل ذکر می باشد این است که واقعیت داشتن چشم زخم منافاتی با اراده و خواست و قدرت خداوند ندارد بلکه این مسأله نوعی قدرت ماوراء الطبیعه است که خداوند آن را قرار داده مانند بسیاری از کارهای دیگر که به واسطه تربیت و قدرت روح آدمی قابل تحقق است.در رابطه با آیه و ان یکاد الذین … باید توجه داشت که خواندن آن در روایات سفارش شده است.

وان یکاد آیه 51 و 52 سوره‌ی قلم می‌باشد که به آیه چشم زخم نیز معروف است.

و ان یکاد یکی از آیه های پر برکت قرآن است که برخی مفسران، این آیه را دربارهٔ چشم زخم می دانند. به گفته‌ مرتضی مطهری ، هیچ آیه‌ای به اندازه‌ی (و ان یکاد) برای مردم مسلمان تبدیل به شعار نشده است.

و ان یکاد آیه 51 و 52 سوره قلم است.

برخی از حرزها آیاتی از قرآن‌ کریم هستند ، مانند (آیت‌الکرسی) و آیه (و ان یکاد) و (چهارقل) که این آیات با برکت را آیات‌ الحرز می‌نامند . حرز در لغت به معنای محافظ می‌باشد.

بیشتر بخوانید  دعای گشایش مشکل فوری و رفع سریع مشکل و رهایی از مشکل بزرگ

وان یکاد آیه 51 و 52 سوره‌ی قلم می‌باشد که به آیه چشم زخم نیز معروف است.

و ان یکاد چیست ؟ (و ان یکاد یعنی چه)

ذکر و ان یکاد یکی از آیه های پر برکت قرآن است که برخی مفسران، این آیه را و ان یکاد چشم زخم می دانند. و ان یکاد یکی از محبوب ترین و پر کاربرد‌ترین آیه‌ها در بین مردم است به طوری‌که فواید همراه داشتن و ان یکاد بر مسلمانان اثبات شده است. به همین منظور بارها شاهد این بوده ایم که ذکر و ان یکاد به صورت‌های مختلفی همچون کتیبه‌های تزئینی بر سردر منازل آویخته شده است.
در واقع و ان یکاد آیه‌ 51 و 52 سوره قلم است که به گفته‌ مرتضی مطهری ، هیچ آیه‌ای به اندازه‌ی (و ان یکاد) برای مردم مسلمان تبدیل به شعار نشده است.

تفسیر و ان یکاد و شان نزول آن

در پاسخ به این سوال که ایه وان یکاد چه زمانی بر پیامبر نازل شد داستان‌هایی روایت شده است که به آن میپردازیم.
از نگاه مفسران دینی ، این آیه در باب چشم زخم کافران نسبت به پیامبر (ص) می‌باشد . که اشاره می‌شود کافران می‌خواستند پیامبر اعظم (ص) را با قدرت چشمان خود از بین ببرند. {الکشاف، ج4، ص597 – مجمع‌البیان، ج10، ص512}
همچنین نقل از وحید الله وردی آمده است که منظور از نگاه در این آیه ، نگاه غصب‌آلود دشمنان نسبت به پیامبر اکرم (ص) می‌باشد .مثل این مثل که می‌گوییم فلان کس آنقدر بد به من نگاه کرد که انگار می‌خواست مرا با نگاهش بخورد یا بکشد !

روایات خواندنی در باب چشم نظر و ذکر و ان یکاد

اینکه واقعا و ان یکاد چشم زخم را از بین می‌برد یا خیر، روایاتی از زبان شهید مطهری نقل شده که به آن میپردازیم. ایشان در خصوص حقیقت فواید همراه داشتن و ان یکاد و تاثیر آن بر چشم زخم فرمودند که اگر چشم زخم حقیقت داشته باشه به معنای رایج امروزی نیست که همه مردم دارای چشم شور هستند بلکه ممکن است فردی در شهر وجود داشته باشد که این خاصیت در نگاه و چشم آن ها وجود دارد.
حال اگر بعضی از مردم دارای چنین خصلتی باشد که به اصطلاح چشمشان شور است و به مردم نظر میکنند، آیا ذکر و ان یکاد الذین کفروا برای جلوگیری از تاثیرات چشم نظر موثر است؟
همانطور که در تفاسیر آیه و إن یکادالذین کفروا آمده است، ذکر و ان یکاد دلالت بر این موضوع دارد که کافران پس از شنیدن قرآن، در صدد بودند تا با چشم زخم به پیامبر صدمه بزنند که در آن هنگام آیه و ان یکاد بر پیامبر نازل شد.
همچنین از دیگر اشارات شهید مطهری به مقوله فواید همراه داشتن وان یکاد و تاثیرات آن بر دفع چشم بد، این است که ذکر و ان یکاد در بین مردم کاربرد بسیار زیادی دارد چنان که وقتی به خانه هر کس چه آشنا و چه غریبه نگاهی بیندازیم، تابلوهایی با طرح های و ان یکاد نصب کرده اند که حاکی از آن است که مردم به چشم شور اعتقاد داشته و از این آیه به عنوان سپر دفاعی استفاده میکنند و کمتر خانه‌ای را میبینید که چنین چیزی در آن نباشد.

بیشتر بخوانید  دعای مجرب ایجاد عشق و علاقه بین دو نفر که از همدیگر نفرت دادن

تاثیر وان یکاد بر چشم زخم

درباره خواص و ان یکاد و تاثیر آن بر چشم زخم ، از حسن بصری نقل شده است که دوای چشم زخم ، قرائت آیه و ان یکاد است. { مجمع‌البیان، ج‌ 10، ص‌ 513‌؛ الکشاف، ج‌ 4، ص‌ 597‌ – دشتی، دائرةالمعارف قرآن کریم، ص429}
همچنین رسول اکرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار میدهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26)
در واقع منظور از این که فرمودند “شتر را در دیگ قرار می‌دهد” کنایه از این است که شتر در اثر چشم نظر بیمار شده و صاحبش آن را ذبح می‌کند.
به همین منظور برای محافظت از چشم زخم ایه وان یکاد را می‌توان به اشکال مختلفی همچون گردنبند و ان یکاد ، نگین حکاکی و ان یکاد و کتیبه های مختلف استفاده کرد و از خواص و ان یکاد بهره گرفت.

حضرت علی(ع) در باب صحت داشتن چشم زخم فرمودند: «اَلعَینُ حَقّ وَ الرَقّی حَقّ؛ چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق»
هیچ منعی در آن نیست که دعا و توسل به فرمان خدا جلوی تاثیر نیروی مغناطیسی چشم‌ها را بگیرد، همانطور که دعا در عوامل مخرب دیگر اثر دارد و آن‌ها را به امر خداوند خنثی می‌نماید.
برای بهره‌مندی از فضیلت ذکر و ان یکاد ، می‌توانید آن را بر روی کاغذ ، پارچه ، نقره ، سنگ و … حکاکی کنید و همراه داشته باشید.

همچنین از نظر اعتقادی ، آویختن تابلوهایی از جنس‌های مختلف همچون سرمه دوزی وان یکاد با طرح و نقش‌های زیبا بر دیوار منزل یا محل کار نیز بسیار مرسوم و محبوب است .

خواص گردنبند و ان یکاد

دعای و ان یکاد فواید غیر قابل انکاری در زمینه رفع چشم نظر و چشم زخم دارد

استفاده از پلاک‌هایی از جنس نقره ، طلا ، استیل یا … برای کودکان یا بزرگسالان به منظور بهره‌مندی از خواص آیه پربرکت و ان یکاد ، بسیار محبوب است . حتی یکی از هدایای بسیار مرسوم خرید پلاک و ان یکاد نوزاد می‌باشد .

همچنین می‌توانید آیه و ان یکاد الذین کفروا را بر روی سنگ‌های معدنی مختلفی همچون حدید ، عقیق و غیره حکاکی کنید و به صورت گردنبند و مدال همراه داشته باشید. این‌گونه می‌توانید از خواص سنگ‌های معدنی مختلف هم بهره‌مند شوید و به اصطلاح با یک تیر چند نشان بزنید!

داستان‌های تاریخی اسلام در باب حقیقت چشم نظر

موضوع چشم نظر از جمله پدیده‌هایی است که دقیقا به طور علمی بیان نشده و حقیقت وجود آن از نظر منابع علمی شناسایی نشده است اما با توجه به تفسیر و ان یکاد و روایت‌هایی که از ذکر و ان یکاد بیان شده است، وجود چشم نظر را نمی‌توان نادیده گرفت و از آن گذر کرد.

شاید همه‌ی ما علائمی از وجود چشم نظر را در زندگی روزمره خود احساس کرده باشیم و در صدد رفع این علائم اقداماتی انجام دهیم. همانطور که در فرمایشات پیامبر گفته شده ذکر و ان یکاد فواید زیادی جهت رفع چشم زخم دارد، به همین جهت همه‌ی ما از انواع تابلوهای و ان یکاد در منازل خود استفاده می‌کنیم. حتی استفاده از گردنبند و ان یکاد نیز به دلیل سهولت استفاده رواج زیادی دارد و اینگونه همراه داشتن و ان یکاد راحت‌تر انجام می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید  خواص گفتن 1000 مرتبه ذکر یا قابض برای دفع و هلاکت دشمن

اما داستانی جالب از حضرت یعقوب وجود دارد که در سوره یوسف آیه 67 آورده شده است. ” پسران من، هنگامی که به مصر رسیدید همگی از یک در وارد نشوید و از درهای مختلف درآیید و بدانید که از خدا چیزی شما را بی­‌نیاز نمیکند که جز خداوند هیچ کس فروانروای عالم نیست. من بر او توکل می‌کنم و باید صاحبان مقام توکل هم بر او اعتماد کنند. “

برخی مفسران عقیده دارند که این آیه مصداق وجود چشم نظر است زیرا برادران یوسف بسیار زیبارو و خوش قامت بودند و از طرفی تعدادشان زیاد بود به همین جهت حضرت یعقوب می‌ترسید که اهالی مصر آنها را چشم بزنند بنابراین به ایشان توصیه کرد تا از درهای مختلف وارد شوند.

در خصوص در امان ماندن از آثار چشم زخم هیچ راه مادی و دارویی وجود ندارد اما در روایات متعدد گفته شده آیه و ان یکاد چشم زخم را خنثی کرده و از آن جلوگیری می‌کند.

در روایتی آمده است که امام حسن و امام حسین در اثر چشم نظر بیمار شدند و پیامبر ص برای درمان آن دو بزرگوار طبق توصیه جبرئیل از حرز و دعای خاصی استفاده کرد که مصداق فواید همراه داشتن وان یکاد می‌باشد.

تفسیری دیگر در باب آیه و ان یکاد

در نگاه شهید مطهری، چشم زخم حقیقتی است تردیدناپذیر. البته ایشان برای توضیح پذیرش چشم زخم به جسمانی بودن یا روحی و نفسانی بودن این مساله توجه دارند و آن را در چند لایه مختلف بررسی می‌کنند، زیرا مثلا ممکن است دانشمندان جدید کشف کنند که در برخی چشم‌ها اشعه‌ای هست که اثرات سوء دارد، خصوصا اگر با یک نگاه مخصوص باشد.

اگرچه این حرف در گذشته‌های دور قابل پذیرش نبوده ولی با پیشرفت‌های امروزی، راحت می‌توان این امر را پذیرفت. بالاتر از اهمیت شعاع چشم، مساله نفوس است. تاثیر اعمال روحی را حتی در درمان یا عدم درمان بیماری‌ها می‌توان یافت. بنابراین، افکار و نیات و اندیشه‌های انسان می‌تواند بر بدن او تاثیر بگذارد. هر چه روح قوی‌تر باشد، بدن را بیشتر تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بالاتر از این دو، روان انسان است که نه‌تنها در بدن او موثر است بلکه در یک انسان دیگر نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد یعنی فکر یک انسان می‌تواند در بدن انسان دیگر تاثیر بگذارد. مصداق امروزی این باور، هیپنوتیزم و واقعیت‌های رخ داده در این کار است. هر قدر انسان مقابل مقاومت کمتر و ضعف بیشتری داشته باشد، دیگران راحت‌تر بر او اثر می‌گذارند.

متن و ان یکاد با ترجمه فارسی

در مطالب قبلی ذکر کردیم که آیه و ان یکاد در کدام سوره است. اکنون به متن و ان یکاد کامل و ترجمه فارسی آن میپردازیم.

متن کامل آیه و ان یکاد به شرح زیر می‌باشد.

و إن یکادالذین کفر‌وا لیزْلقونک بابْصار‌همْ لما سمعوا الذکر‌ و یقولون إنه لمجْنون و ما هو إلا ذکر‌ للْعالمین .

و آنان که کافر شدند ، هنگامی که قرآن را می‌شنوند ، با [نگاه‌ها و] چشم‌هایشان تو را به زمین زنند و می‌گویند : او مجنون است ؛ حال آن‌که آن [قرآن] جز اندرزی برای جهانیان نیست.

هنگامی که به و ان یکاد با ترجمه فارسی نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که افرادی وجود داشته اند که به اصطلاح شور چشم بودند و قصد آسیب رساندن به پیامبر را داشته‌اند حال آنکه پیامبر را نمی‌توان با این روش‌ها آسیب رساند .

برگرفته از سایت دعا 786

بازنشر : سایت ملکوتی ها بزرگترین سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب و فالح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *