سوره قرآنی برای افزایش عقل و فهم و درمان زوال عقل و کمبود عقل

در این پست از سایت ذکر و دعا و فال و طالع ملکوتی ها malakootiha.com سوره قرآنی برای افزایش عقل و فهم و درمان زوال عقل و کمبود عقل را قرار دادیم . ذکر و دعا و سوره قرآنی مجرب و قوی برای زیاد شدن عقل و افزایش عقل و فهم و بیشتر شدن عقل و رفع زوال و کمبود عقل . از خواص دیگر سوره مبارکه یس افزایش فهم و عقل می باشد . در روایت آمده است که خواندن سوره مبارکه یس موجب افزیش عقل بیشتر شدن فهم انسان و رفع کمبود عقل می شود …

سوره قرآنی برای افزایش عقل و فهم و درمان زوال عقل و کمبود عقل

سوره برای زیاد شدن عقر و شعور,سوره قرانی افزایش فهم و عقل انسان,سوره مجرب برای درمان زوال عقل,بهترین سوره برای افزایش فهم و شعور

سوره قرآنی برای افزایش عقل و فهم و درمان زوال عقل و کمبود عقل

در روایت آمده است:

کسی که کمبود عقلی دارد به او سوره یس را بخوانید و یا بنویسید و به او بخورانید که مفید است و اگر با آب زعفران در ظرفی شیشه‌ای نوشته شود و خورده شود بهتر است و باعث رهایی از آن بیماری می‌شود.

************

با بررسي رواياتي كه به مسائل رشد هوش و شناخت و درك و فهم انسان پرداخته مي‌توان چنين بيان داشت كه رشد عقل و هوشمندي انسان در واقع معلول دو دسته از عوامل است كه البته تأثير اين دو عامل در همة موارد يكسان نمي‌باشد.

بیشتر بخوانید  دعایی مجرب از امام صادق در اصول کافی برای زیاد شدن رزق و روزی

در برخي موارد عوامل ژنتيكي در رشد هوش نقش تعيين كننده دارند. در شرايط محيطي و ساير عوامل زمينه سازاند و در پاره‌اي موارد، عوامل محيطي نقش برتر را بر عهده دارند. هرچند سهم وراثت را نمي‌توان ناديده گرفت.

در برخي روايات، به دو گونه عقل اشاره شده است:

يكي عقل سرشتي، كه به درجات كاملاً متفاوتي در نهاد بشر به وديعه نهاده شده است و ديگري عقل اكتسابي كه از طريق تجربه و يادگيري و شرايط محيطي، تحصيل مي‌شود و با پشتوانة عقل طبيعي و سرشتي،راهنماي عمل و راهگشاي راه آدمي خواهد بود.

در فرمايشي ديگر امام علي (ع) مي‌فرمايند:

عقل غريزه‌اي است كه باعلم و تجربه افزايش مي‌يابد.

در اين روايت نيز به هر دو گونه عقل اشاره شده است. ايشان ـ عليه السّلام ـ در عين اينكه اصل عقل را غريزي و سرشتي شناخته‌اند، يادگيري و استفاده از تجارب زندگي را كه همان عقل تجربي و اكتسابي انسان محسوب مي‌شود، تقويت كنندة آن دانسته‌اند.

برخي از عوامل مهم محيطي مؤثر در هوش:

1. انديشة زياد در علم و حكمت، عقل را شكوفا مي‌سازد و دامنة دانستن‌ها و درك حقايق علوم را افزايش مي‌دهد.
2. اشتغال به تحصيل و دانش:در پرتو آموختن و يادگيري است كه چه بسا، افرادي كه هوش سرشاري هم ندارند، استعداد خود را شكوفا مي‌كنند و به نتايج پرباري دست مي‌يابند.
3. اشتغال به تعليم و تدريس: به واسطة آموزش و تدريسِ آموخته‌ها و اندوخته‌هاي ذهني است كه زمنية پرورش و شكوفايي بيشتر هوش و فهم انسان افزايش مي‌يابد، زيرا چه بسا در هر نوبت تدريس به نكاتِ جديدي دست مي‌يابد كه قبلاً بدان توجّه نداشته است.
4. پرهيز از مسائل بي‌اهميّت و كم اهميّت: از جملة فوائدش آن است كه ذهن و فعّاليت‌هاي ذهني را متمركز مي‌سازد و در نتيجه زودتر به نتايج ذهني خواهد رسيد.
5. مهرورزي نسبت به جاهل و تلاش براي آموزش او: زيرا تعليم جاهل با فكر و تعقل و بررسي راههاي آموزش و انتخاب بهترين شيوه همراه است. آموزش نادان غير از فوائد عاطفي و اخلاقي كه براي شخص به همراه دارد، موجب تكاپو و فعاليّت‌هاي فكري و خردورزي خود اوست كه سهم به سزائي در رشد و شكوفايي هوش و استعدادهاي او و بروز خلاّقيت‌هاي فكري دارد.
فاكتورها و عوامل ديگري در رشد خرد و عقل و افزايش هوشمندي در متون اسلامي مطرح شده كه به اختصار به آنها اشاره مي‌شود: وحي، دانش، ادب، تجربه، رايزني، تقوا، جهاد با نفس، ياد خدا، زهد در دنيا، پيروي از حق، هم نشيني حكيمان، ترحم بر نادان، كمك خواستن از خداوند متعال.

همچنين روايات، توصيه‌هايي در صدد برخي غذاها نموده كه مغز را قوي مي‌سازد مثلِ كدو، گلابي، كرفس، گوشت، سركه، عسل، انار با لاية نازك، باقلا، ترنج، حجامت كردن و روغن ماليدن بر بدن هم از جملة كارهايي بر شمرده شده كه موجب تقويت مغز و ذهن مي‌شوند

بیشتر بخوانید  نماز سریع الاجابه برای ازدواج,نماز امامان برای ازدواج فوری و آسان

  منبع : دعا سایت

بازنشر : سایت ملکوتی ها بزرگترین سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب و فال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *