حرز چیست , معنی حرز و هدف از انجام آن

تعريف حرز و هدف از انجام آن

حرز چیست , معنی حرز و هدف از انجام آن, تعریف حرز,حرز پیشگیری از سحر و طلسم,دعای جلوگیری از ترس,دعای جلوگیری از ترسیدن و دلهره,دعای جلوگیری از سحر و طلسم
حرز چیست , معنی حرز و هدف از انجام آن, تعریف حرز,حرز پیشگیری از سحر و طلسم,دعای جلوگیری از ترس,دعای جلوگیری از ترسیدن و دلهره,دعای جلوگیری از سحر و طلسم

حرز را اينگونه تعريف و معني نموده اند:
الحِرْزُ : الوعاء الحصينُ يُحفَظَ فيه الشيء .

و الحِرْزُ المكان المنيع يلجأُ إِليه .
در اصول كافى  در مورد حرز اين چنين آمده:
حرز به معناى پناهگاه و جاى محكم و استوار و دعائى كه بر كاغذ نويسند و براى دفع چشم زخم يا دفع بلا همراه خود نگهدارند آمده ، و تعويذ هم معناى شبيه حرز دارد و بـه مـعـنـاى پناه دادن نيز آمده و مقصود در اينجا چنانكه از دعاهائى كه مى آيد معلوم گـردد دعـاهـائى اسـت كـه بـا خـوانـدن يـا نـوشـتـن و همراه كردن آنها انسان از دردها و يا جانوران موذى و درندگان و ترس و ديگر چيزها در امان ماند).
ابـن مـنـذر گـويد: خدمت حضرت صادق (ع ) از وحشت (ترس و اندوه از تنهائى ) يادآور شـدم فـرمود: آيا شما را آگاه نكنم به چيزى كه هرگاه آن را بگوئيد نه در شب و نه در روز از تنهائى نترسيد؟ (و آن اينست ): (((بسم اللّه و باللّه و توكلت على اللّه و انه من يـتـوكـل عـلى اللّه فـهـو حـسـبـه ان اللّه بـالغ امـرة قـد جـعـل اللّه لكـل شـى ء قـدرا، اللهـم اجعلنى فى كنفك و فى جوارك و اجعلنى فى امانك و فـى مـنـعـك ))) پـس فـرمـود: بـه مـا رسـيـده كـه مـردى سـى سال اين دعا را مى خواند و يك شب آنرا ترك كرد و همان شب او را عقرب گزيد.
در روايت ديگري آمده كه حـضـرت صـادق (ع ) فـرمـود: بـگـو، (((أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَفْوِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِمَغْفِرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِسُلْطَانِ اللَّهِ الَّذِي هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ أَعُوذُ بِكَرَمِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ شَرِّ كُلِّ قَرِيبٍ أَوْ بَعِيدٍ أَوْ ضَعِيفٍ أَوْ شَدِيدٍ وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهـَامَّةِ وَ الْعـَامَّةِ وَ مـِنْ شـَرِّ كـُلِّ دَابَّةٍ صَغِيرَةٍ أَوْ كَبِيرَةٍ بِلَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ وَ مِنْ شَرِّ فُسَّاقِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ مِنْ شَرِّ فَسَقَةِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ.)))  اصول كافى جلد 4 صفحه  357  .

(توجه شود كه حرز مجرب و موثر فوق براي حفاظت و ايمني از جميع بليه انس و …… و پيشگيري از هرگونه سحر و طلسم است و ميتوان آنرا با گلاب و زعفران نوشت و با خود به همراه داشت.)
بطور كلي معني حرز از لحاظ لغوي همان مامن و پناهنگاه است و هدف از نوشتن حرز، دفع آفات زميني و آسماني است و در واقع فلسفه انجام حرز حفاظت در برابر جميع بليه است. كتب مختلفي نيز در زمينه احراز و تعويذات از علماي گذشته موجود است و روايات فراوان نيز در زمينه تاكيد معصومين به انجام تعويذات و احراز وجود دارد.
نكته مهم در نوشتن تعويذات و احراز اين است كه ادعيه و احراز زماني موثر است كه همراه با طهارت نفس باشد و پاكي ظاهري و باطني در آنها ملحوظ افتد.

بیشتر بخوانید  دعای قوی رفع درد امام صادق علیه السلام

التماس دعا

 

 

حرز چیست , معنی حرز و هدف از انجام آن, تعریف حرز,حرز پیشگیری از سحر و طلسم,دعای جلوگیری از ترس,دعای جلوگیری از ترسیدن و دلهره,دعای جلوگیری از سحر و طلسم,دعای جلوگیری از چشم زخم,دعای حفاظت از بلایا و سختیها,دعای مجرب و فوری جلوگیری و دفع چشم زخم,معنی و مفهوم حرز و تعویذ,هدف از انجام حرز و تعویذ

3 نظرات

  1. اگر این حرز را خودمان ننویسیم و از روی سایت کپی کنیم تاثیر دارد؟
    یا حتما باید با گلاب و زعفران بنویسیم

  2. یکی از عزیزانم سختی های زیادی تحمل می کند نگران سلامت وی هستم نگرانم بیماری سختی داشته باشد وی راضی نمی شود به پزشک مراجعه کند و این ضعف بدن را ناشی از کار زیاد می داند….چه دعایی برای وی بنویسم تاهمراه داشته باشد….هر روز برایش آیت الکرسی میخونم با 6قل هوالله وی را حصار میکنم….ممنون از راهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *