سکه های دوران اشکانی چه مشخصات و ویژگی هایی داشتند

در این پست از سایت ذکر و دعا و فال و طالع ملکوتی ها malakootiha.com سکه های دوران اشکانی چه مشخصات و ویژگی هایی داشتند را قرار دادیم . هر کدام از دوران حکومت های باستانی دارای پول و سکه های مخصوص به خود بودند . برای مثال روی سکه های دوران اشکانی دارای نوشته های یونانی و پهلوی اشکانی بودند و عکس فرمانروای حکومت اشکانیان نیز بر روی آن نقش بسته بود .

سکه های اشکانیان,سکه های اشکانی مهرداد دوم,سکه های اشکانی قیمت,سکه های اشکانی pdf,سکه های اشکانیان و ساسانیان,سکه های اشکانی ارد دوم,سکه های اشکانی بلاش سوم,سکه های اشکانی کتاب

سکه های دوران اشکانی چه مشخصات و ویژگی هایی داشتند

عکس و تصویر سکه های دوره اشکانی,قیمت و ارزش سکه های اشکانی,مشخصات ظاهری سکه های اشکانی,پیدا کردن سکه های اشکانی در حفاری,عکس شاهان اشکانی روی سکه ها,نوشته های روی سکه اشکانی

سکه های دوران اشکانی چه مشخصات و ویژگی هایی داشتند

سکه های اشکانی از دو رسم الخط یونانی و پهلوی اشکانی و از جنس نقره به نام ُابول و دراخما (درخمی، درهم) و دیگری از جنس برنز (کالکوی) که کوچکترین آن اندازه یک عدس به وزن نیم گرم و بزرگترین آن بیش از چهل گرم می باشد اما تنها یک مورد سکه های طلای اشکانی متعلق به ونن اول در یک حفاری در ارمنستان دیده شده است سکه های نقره و برنز پادشاهان اشکان از مهمترین و گرانبها ترین اسناد و مدارک تاریخ، فرهنگ و شاهکار هنری ایرانیان به حساب می آید.

بر روی سکه ها تصاویر حقیقی شاهان اشکانی به زیبایی دیده می شود.

بیشتر بخوانید  علامت و نسانه حکاکی مربع و مستطیل روی سنگ در دفینه یابی

بر پشت سکه های برنزی اشکانی که از تنوع شگفت آوری برخوردار است به علت آزاد اندیشی و دموکراسی مهوری این خاندان معظم مظاهر و نشانه های مذهبی و فرهنگی نقاط مختلف این امپراتوری پهناور را به خوبی انعکاس داده است.

چون شاهان دست نشانده و حاکمان هر ایالت اختیار داشتند بر اساس باورهای مذهبی و عقاید و فرهنگ مردم آن دیار مبادرت به ضرب سکه نموده که در بین اقشار مختلف مردم کاربرد داشته و از لحاظ تصاویر و مضامین بسیار متنوع هستند.

بر روی سکه ها القاب و عناوین شاهان به صورت عادل، نیکوکار، دوستدار پدر، دوست دار برادر، خودمختار، پیروز، نامدار، شاه بزرگ ارشک، دادگر، خدا پدر، دادگستر، فاتح، خدا دیده می شود که ان القاب از هر جهت مبین منش و اخلاق پارتیان دلیر و آزاده می باشد.

سکه های پارتی اسناد و مدارک گرانبهائی می باشند که نه تنها وضع پولی و اوضاع اقتصادی آن روزگاران را معرفی می نمایند، بلکه گنجینۀ بی نظیری است که تاریخ پنج قرن شاهنشاهی بزرگ ایران را از جهات مختلف می شناساند.

این قطعات کوچک فلزی کنده کاری شده که تعداد زیادی از آنها در زمره شاهکارهای هنری ایران و دنیای قدیم است، جلوه ای از تمدن و فرهنگ و اقتصاد پارتها بشمار می رود.

اصول پولی دولت پارت بر نقره بود و تناسب فلزات را در این دوره نمی توان بطور دقیق تعیین نمود. آنچه مسلم است پارتها سکه زر بکار نمی بردند و معاملات و داد و ستد بوسیله سکه های سیمین و مسین و مفرغی انجام می گرفت .

محتمل است که سکه زرین مانند مدالی در جشن ها و اعیاد مورد استفاده قرار می گرفت، اما تا کنون سکه زرینی بدست نیامده است.دولت پارت برای تسهیل در داد و ستد و امور تجاری برای پرداخت پول خود ترتیب نوینی اتخاذ ننمود.

بیشتر بخوانید  علامت و نشانه دفینه در حمام - رمزگشایی دفینه حمام های قدیمی

برگرفته از : دعا سایت

بازنشر : سایت ملکوتی ها بزرگترین سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب و فال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *